Smartphone verliest terrein en meer ouders met zorgen. MediaNest Cijfers 2023
Jonge ouders staan meer en meer stil bij de toestellen en apps die hun kind gebruikt. Dat blijkt uit de MediaNest Cijfers 2023, een tweejaarlijks onderzoek van Mediawijs naar het mediagebruik en de mediaopvoeding in Vlaamse gezinnen. Meer dan 1000 ouders – ook uit kwetsbare gezinnen – vertellen hoe het er bij hen thuis aan toegaat: welke schermen gebruiken hun kinderen? Wat doen ze online het liefst? En waarvan liggen ouders wakker?
Studie over
Baby's en kleuters (0-5 jaar)
Kinderen (6-12 jaar)
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Interviews
Medium/technologie
Smartphone
Tablet
Televisie/video
Soort publicatie
Rapport
Tags
Digitale inclusie
Mediagebruik
Kerninzichten
Jonge ouders springen bewuster om met media. Ouders met jonge kinderen in huis (onder de 8 jaar) staan vandaag meer stil bij de toestellen die hun kind gebruikt.
Digitale deuren gaan open tussen 9 en 12. Wanneer kinderen tussen 9 en 12 jaar oud zijn, gaan er steeds meer digitale deuren voor hen open. Ze zetten hun eerste stappen op sociale media, maken kennis met gadgets als smartwatches … Ouders zien dit in sneltempo gebeuren en kunnen niet altijd volgen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ouders zich het meest zorgen maken over het mediagebruik van hun kinderen.
Meer op de hoogte, maar ook bezorgder. Ook al zien ouders de voordelen van media in, zijn ze allemaal weleens bezorgd over wat hun kind online ziet en doet op al die schermen. De groep bezorgde ouders is ook gegroeid tegenover twee jaar geleden, al is dat niet noodzakelijk negatief. Ouders lijken namelijk meer betrokken te zijn bij de mediaopvoeding van kinderen dan voorheen. Ze staan niet alleen vaker stil bij de toestellen, activiteiten en apps van hun kinderen, maar ook bij de afspraken die thuis gelden.
Surfen kinderen en jongeren onder de radar? Hoewel ouders meer stilstaan bij de media-activiteiten van hun kind, is het niet altijd evident om de vinger aan de pols te houden. Vooral wanneer kinderen ouder worden, blijkt dat best een uitdaging. De apps die ze gebruiken, wat ze online zien en wat ze online meemaken: voor ouders blijft het allemaal redelijk vaag. Als we de resultaten van ouders naast die van kinderen en jongeren leggen (Apestaartjaren 2022), zien we bijvoorbeeld dat 9-12-jarigen een pak meer apps gebruiken dan ouders denken. In vergelijking met wat kinderen en jongeren zelf aangeven, zijn ouders ook niet goed op de hoogte of ze al in aanraking kwamen met cyberpesten of sexting.
Wat met kwetsbare gezinnen? Uit de resultaten blijkt dat deze ouders iets minder tevreden zijn over het aantal toestellen en de internetverbinding in huis. De toestellen die ze gebruiken, moeten ze meer delen en zijn vaak ook al verouderd. Wel zijn de media-activiteiten van kinderen uit kwetsbare gezinnen gelijkaardig aan die van andere kinderen. Ze (video)bellen alleen iets meer om contact te houden met familieleden.
Vanwynsberghe, H. et al. (2023). MediaNest Cijfers 2023. Onderzoek in Vlaanderen naar het mediagebruik van 0- tot 18-jarigen en mediaopvoeding in gezinnen. Mediawijs.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.