Sociale media als uitlaatklep voor ontevreden burgers?
Dit onderzoek gaat na of politieke participatie via sociale media een alternatief biedt voor ontevreden burgers om hun stem te laten horen. De studie richt zich op hoezowel gedrag bij verkiezingen als ontevredenheid met politiek (zoals vertrouwenin de media, politieke hopeloosheid en populisme) geassocieerd zijn met drie vormen van niet-electorale politieke participatie: institutioneel, protest en socialemediaparticipatie. Uit een online enquête bij 720 jongvolwassenen tussen 18 en 30 jaar blijkt dat er geen verband was tussen deelname aanverkiezingen en niet-institutionele participatie. Sociale media zijn een belangrijk politiek platform voor jonge burgers en politieke participatie wordt gezien als aanvullend op andere participatie, eerder dan exclusief op sociale media.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Internet
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Burgerschap
Mediagebruik
Sociale media
Verkiezingen
Kerninzichten
Deze studie onderzocht hoe jonge burgers in België zich bezighouden met politieke participatie en hoe deze betrokkenheid samenhangt met gedrags- en attitudinale indicatoren van politieke ontevredenheid.
De studie vond dat gevoelens van financiële stress positief gerelateerd waren aan alle vormen van politieke participatie, en vrouwen significant meer geneigd waren om deel te nemen aan protesten en sociale media participatie.
Politiek vertrouwen bleek gerelateerd te zijn aan verschillende vormen van participatie, waarbij vertrouwen in instituties een positieve voorspeller was van institutionele participatie, terwijl vertrouwen in politieke uitkomsten en nieuwsmedia negatieve voorspellers waren van protesten en sociale media participatie.
Politieke hopeloosheid was een negatieve voorspeller van alle soorten participatie, wat suggereert dat een waargenomen gebrek aan politieke responsiviteit en politieke desillusie de participatie in de democratische samenleving vermindert.
Populistische attitudes waren positief geassocieerd met institutionele, protest- en sociale media participatie.
De studie vond geen significant verband tussen het verleden kiesgedrag bij verkiezingen en enige van de participatie variabelen.
Waeterloos, C., Walrave, M. & Ponnet, K. (2023) Social media as anexit strategy? The role of attitudes of discontent in explaining non-electoralpolitical participation among Belgian young adults. Acta Politica, Online-first. doi: 10.1057/s41269-023-00297-4
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.