Sociale media posts over alcohol beïnvloeden intentie om alcohol te drinken bij jongeren
Onderzoek wijst uit dat jongeren beïnvloed kunnen worden in hun normatieve percepties (wat ze als "normaal" beschouwen) en attitudes over alcohol door blootstelling aan alcohol-gerelateerde posts op sociale media. Deze studie bij 275 Belgische jongeren laat zien dat vooral posts gefocust op alcohol (bv. foto van glazen alcohol), in tegenstelling tot posts gefocust op vrienden met alcohol (bv. foto van vrienden die alcohol vasthouden), de normatieve percepties en attitudes over alcohol van jongeren beïnvloeden. Bovendien spelen deze normen en attitudes een belangrijke rol in de effectieve intentie om alcohol te drinken bij jongeren. De resultaten tonen dus aan dat verschillende soorten alcohol-gerelateerde posts een andere invloed kunnen hebben op de opvattingen over alcoholgebruik onder jongeren, wat belangrijk is voor toekomstige interventies.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Dagboekstudie
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Sociale media
alcohol
Kerninzichten
Voor deze studie vulden 275 jongeren tussen 14 en 17 jaar eerst een achtergrond survey in. Daarna vulden ze elke dag een korte survey in gedurende 17 dagen.
Alcohol-gerelateerde posts op sociale media kunnen de normatieve percepties en attitudes rondom alcohol drinken beïnvloeden onder jongeren. Dit geldt voornamelijk voor posts die expliciet op alcohol focussen en niet zozeer voor posts met alcohol in de achtergrond.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat jongeren zich posts die focussen op vrienden met alcohol in de achtergrond niet zozeer herinnerden als alcohol-gerelateerde posts omdat de alcohol impliciet aanwezig was.
Blootstelling aan posts die focussen op vrienden met alcohol in de achtergrond hadden zelfs een negatief effect op de intentie om alcohol te drinken bij jongeren.
Normatieve percepties en attitudes over alcohol drinken kunnen variëren van dag tot dag. Zo bleek dat op dagen dat jongeren meer blootgesteld werden aan alcohol-gerelateerde posts op sociale media, ze ook hogere normatieve percepties en positievere attitudes hadden ten opzichte van alcohol.
Het lijkt er dus op dat een toename in alcohol-gerelateerde sociale media posts op bepaalde momenten (bv. in het weekend, tijdens events), kan leiden tot tijdelijke veranderingen in jongeren hun normatieve percepties en attitudes over drinken (bv. net iets acceptabeler staan ten opzichte van alcohol).
Conclusie: De soort alcohol-gerelateerde post kan bepalend zijn voor hoe het jongeren hun normatieve percepties en attitudes over alcoholgebruik beïnvloedt. Posts die alcohol expliciet benadrukken hebben meer invloed dan posts die vooral vrienden laten zien met alcohol in de achtergrond. Bovendien varieert de blootstelling aan alcohol-gerelateerde posts op sociale media van dag tot dag, wat kan zorgen voor tijdelijke verhogingen in jongeren hun normatieve percepties en attitudes.
Vanherle, R., Geber, S., & Beullens, K. (2023). The effects of Alcohol-Related social media content on adolescents’ momentary perceived norms, attitudes, and drinking intentions. Health Communication, 1–19. https://doi.org/10.1080/10410236.2023.2259696
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.