Digitale welvaart of 'digital flourishing' gaat over je goed voelen en het beste halen uit digitale communicatie, zodat het je leven positief beïnvloedt. Deze studie onderzocht hoe Sloveense jongeren (gemiddelde leeftijd 15 jaar) hun digitale communicatie ervaren in vijf gebieden: verbondenheid, sociale vergelijking, authenticiteit, burgerlijke deelname en zelfbeheersing. Twee groepen werden geïdentificeerd: één met hoge en stabiele digitale welvaart, en één met lage welvaart en afnemende zelfbeheersing. Ouders die hun kinderen actief ondersteunen en goede digitale vaardigheden hebben, vergroten de kans dat jongeren in de eerste groep zitten. De resultaten benadrukken het belang van ouderlijke begeleiding bij het ontwikkelen van positieve digitale ervaringen.
Faculty of Social Sciences, School for Mass Communication Research (SMCR), KU Leuven
School of Social Sciences, Hasselt University
School of Communication Research,Chapman University, Orange, California,USA
Rosič, J., Schreurs, L., Janicke‐Bowles, S. H., & Vandenbosch, L. (2024). Trajectories of digital flourishing in adolescence: The predictive roles of developmental changes and digital divide factors. Child Development, 95(5), 1586-1602.
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.