Zijn jonge kinderen opgewassen tegen de reclame-industrie?
Kleine kinderen kijken vaak YouTube, maar ze zien daar ook veel reclame. Wetenschappers hebben onderzocht of kinderen tussen de drie en zeven jaar deze reclame kunnen herkennen en begrijpen. Jonge kinderen bleken vooral moeite te hebben met het begrijpen van reclame in YouTube-video’s.
Studie over
Baby's en kleuters (0-5 jaar)
Kinderen (6-12 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Tablet
Sociale media
Televisie/video
Film/cinema
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Mediawijsheid
Mediagebruik
Kerninzichten
De kinderen in deze studie waren in staat om televisiereclame en de reclame voor een YouTubevideo te herkennen, maar als het ging om reclame gemaakt door hun favoriete YouTube-sterren, ook wel bekend als "influencers", hadden ze moeite om deze te herkennen.
Het gebrek aan kennis voor influencermarketing op YouTube kwam doordat jonge kinderen hun kennis en begrip van reclame vooral gebaseerd was op typische reclame-kenmerken zoals de korte duur of een voice-over, zaken die allemaal ontbreken bij influencer marketing. Daardoor zijn ze dus ook kwetsbaarder voor deze vorm van reclame.
Uit de studie bleek ook dat zelfs als jonge kinderen genoeg kennis hebben over reclame, ze toch moeite hadden om kritisch te zijn over de reclame die ze zagen.
Leeftijd bleek een belangrijke rol te spelen: kinderen van zes en zeven jaar hadden een meer diepgaande kennis dan kinderen tussen de drie en vijf jaar, maar alle kinderen hadden wel moeite met het herkennen van influencer marketing op YouTube.
Ouders bleken ook een rol te spelen in de ontwikkeling van de reclamekennis van hun kinderen: hoe meer ouders het mediagebruik van hun kinderen beperkten in tijd en inhoud, hoe slechter kinderen waren in het herkennen en begrijpen van reclame. Dit toont aan dat hoewel ouders hun kinderen willen beschermen door hun mediagebruik te bepreken, ze hun kinderen op die manier ook kwetsbaarder maken voor reclame.
Loose, F., Hudders,L., De Jans, S., & Vanwesenbeeck, I. (2022). A qualitative approach to unravel young children’s advertising literacy for YouTube advertising: in-depth interviews with children and their parents. Young Consumers, 24(1), 74–94. doi: 10.1108/YC-04-2022-1507
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.