Bezorgdheid over sociale kwesties vergroot de impact van populistische boodschappen
Onderzoek wijst uit dat populistische boodschappen overtuigender zijn wanneer ze aansluiten bij de opvattingen van het publiek. Deze studie onderzoekt hoe emotionele reacties op sociale kwesties (angst/boosheid) en het geloof in maatschappelijke achteruitgang van invloed zijn op de reacties op populistische boodschappen met betrekking tot de Europese vluchtelingencrisis, klimaatverandering en de pensioencrisis. De resultaten van een survey-experiment tonen aan dat personen die bezorgd zijn over sociale kwesties, na blootstelling aan populistische boodschappen meer populistische attitudes vertonen. Bovendien versterken deze boodschappen de toewijzing van verantwoordelijkheidaan politici voor de genoemde (mondiale) problemen.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey-experiment
Medium/technologie
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Nieuws
Populistische communicatie
Framing effecten
Mondiale problemen
Kerninzichten
Populistische boodschappen richten zich op het toeschrijven van schuld aan politici of de politiek voor maatschappelijke problemen.
Emotionele reacties zoals angst en boosheid maken populistische boodschappen overtuigender.
Angst en boosheid hebben echter verschillende effecten: boosheid leidt tot meer schuldtoewijzing aan politici of de politiek, terwijl angst een populistische communicatie nodig heeft om effectief te zijn.
Populistische boodschappen kunnen twee resultaten beïnvloeden: de toeschrijving van verantwoordelijkheid voor specifieke kwesties en de vorming van populistische attitudes.
Populistische boodschappen zijn overtuigender bij zaken die publieke angst genereren en ver verwijderd zijn van persoonlijke ervaringen en kennis.
Populistische schuldtoewijzingen zijn dus succesvoller bij mondiale kwesties dan bij binnenlandse problemen, wat aangeeft dat populisme gedijt bij wereldwijde crisissen.
Dekeyser, D., & Roose, H. (2023). What Makes Populist Messages Persuasive? Experimental Evidence for How Emotions and Issue Characteristics Moderate Populist Framing Effects. Communication Research, 50(6), 773-797. https://doi.org/10.1177/00936502221127482
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.