Blindspots in Europese AI-beleid voor media. Onderzoek naar AI-beleid op media- en communicatiesector
Deze studie onderzoekt kritieke blinde vlekken in het huidige Europese beleid rond Kunstmatige Intelligentie (AI) en bekijkt de mogelijke impact van gegevens en AI in de opkomende sociaal-technische omgeving van de hedendaagse media- en communicatiesector. De onderzoekers stellen een nieuw multi-level framework voor om belangrijke beleidsuitdagingen voor AI-regulering in de media- en communicatiesector te analyseren. De belangrijke aandachtspunten zijn het aanpakken van ongelijkheden in macht, het versterken van de positie van burgers, en het waarborgen van de verantwoordelijkheid en rechten van burgers en werknemers.
Studie over
Beleid
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Artificiële intelligentie (AI)
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Artificiële intelligentie
Kerninzichten
Het huidige EU-beleid voor Kunstmatige Intelligentie (AI) houdt onvoldoende rekening met de specifieke kenmerken van de media- en communicatiesector, ondanks bekende schandalen zoals Cambridge Analytica.
Media-experts zijn sinds 2018 grotendeels afwezig geweest bij belangrijke Europese AI-beleidsinitiatieven, waardoor kritische sociale, culturele en democratische kwesties met betrekking tot het gebruik van AI in de sector niet voldoende worden overwogen.
AI-systemen hebben op verschillende niveaus impact op de media- en communicatiesector, zoals het automatiseren van gegevensverwerking, contentgeneratie, contentbemiddeling en communicatie.
Bestaande Europese charters en wetgeving zijn ontoereikend om om te gaan met de opkomst van een complex socio-technisch gegevenssysteem dat wordt gedomineerd door enkele grote transnationale bedrijven.
Het huidige AIA (Artificial Intelligence Act)-voorstel lijkt geïsoleerd te zijn van andere beleidsmaatregelen voor de digitale mediasector en biedt mogelijk onvoldoende bescherming van fundamentele rechten en publieke waarden.
Meer onderzoek en regulering zijn nodig om de ontwikkeling, implementatie, gebruik en governance van AI-systemen in de media-en communicatiesector te beïnvloeden.
Belangrijke aandachtspunten zijn het aanpakken van ongelijkheden in macht, het versterken van de positie van burgers, en het waarborgen van de verantwoordelijkheid en rechten van burgers en werknemers.
Er is behoefte aan een inclusievere benadering met meer stemmen en sectoren om een waardevol AI-beleidskader te creëren dat principes en waarden van de EU weerspiegelt.
Pierson, J., Kerr, A., Robinson, C., Fanni, R., Steinkogler, V., Milan, S., & Zampedri, G. (2023). Governing artificial intelligence in the media and communications sector. Internet Policy Review, 12(1). doi: 10.14763/2023.1.1683
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.