De Standaard: van politieke invloed naar marktinvloed op redactionele keuzes
Onafhankelijkheid van journalisten is van cruciaal belang in een democratie. Maar de wereld en het nieuws veranderen snel, dus vonden de onderzoekers dat een re-evaluatie van journalistiek op dit vlak gepast is. Deze studie onderzoekt aan de hand van interviews in welke mate journalisten van De Standaard (als traditioneel medium) eerder handelen volgens hun eigen professionele logica of dat ze eerder handelen volgens een externe, historische logica.
Studie over
Journalisten
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Case study
Medium/technologie
Printmedia
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
journalistiek
(hoofd)redacteurs
mainstream media
ideologie
Mediaproductie
bias
Kerninzichten
Het redactioneel beleid van De Standaard werd beïnvloed door verschuivingen in de maatschappij, van beïnvloed politieke naar beïnvloed door de markt. Dit leidde tot veranderingen in redactionele houdingen en voorkeuren.
In het verleden waren kranten sterk verbonden met politieke ideologieën, maar toen de marktinvloed toenam, veranderden ze om competitief te blijven. Dit leidde tot meer focus op commerciële belangen en minder op politieke agenda's.
Nieuwe generaties journalisten, minder beïnvloed door oude ideologieën, botsten met oudere generaties over redactionele beslissingen. Dit leidde tot een verschuiving naar meer lezersgerichte benaderingen.
Als gevolg van marktdruk werden nieuwsorganisaties meer gericht op financiële prestaties, met minder autonomie voor redactionele beslissingen en meer druk vanuit het bedrijfsleven.
Journalisten raakten steeds meer betrokken bij bedrijfsaspecten van de krant, zoals verkoop en marketing, wat leidde tot een meer zakelijke benadering van journalistiek.
Journalisten worden vaak beïnvloed door politieke en economische krachten. De resultaten van deze studie suggereren echter dat deze relatie complexer is dan gedacht en gebaseerd is op een ideologische kern die de journalistiek, politiek en bedrijfsleven verbindt.
De onderzoekers waarschuwen dat journalistieke normen, zoals objectiviteit, kunnen worden beïnvloed door de dominante ideologie in de samenleving, met name marktkapitalisme. Dit kan leiden tot scepticisme over de objectiviteit van traditionele media.
Volgens de onderzoekers kan in de toekomst het gedrag van journalisten en nieuwsmedia beïnvloed worden door geopolitieke veranderingen, vooral gezien de opkomst van een multipolaire wereld waarin de macht gelijker verdeeld is tussen verschillende landen. Dit kan volgens hen leiden tot een meer uitgesproken propagandistische pers in het westen.
Wandels, N., Mast, J., & Van Den Bulck, H. (2023). The changing face of journalistic autonomy: A case study of De Standaard (1976–2020). Journalism Studies, 24(11), 1418–1439. https://doi.org/10.1080/1461670x.2023.2216809
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.