Digitale intimidatie van milieuactivisten: kenmerken en een navigatortool
Digitale technologieën worden steeds belangrijker voor milieuactivisten omdat deze hen toelaten zich uit te spreken over het milieu en acties te ondernemen. Tegelijkertijd vergroten deze technologieën de kans dat milieuactivisten met online intimidatie te maken krijgen. Dit roept vragen op over hun bescherming door het huidige juridische kader. Om dit te beoordelen, identificeert deze studie de kenmerken van digitale intimidatie en stelt het een navigatietool voor om dit fenomeen beter te begrijpen en te analyseren in het juridisch kader.
Studie over
Beleid
Academische literatuur
Onderzoeksmethode(n)
Literatuurstudie
Medium/technologie
Sociale media
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
intimidatie
digitaal activisme
Kerninzichten
Vaak worden verschillende termen gebruikt om digitale intimidatie te beschrijven. "Digitale intimidatie" van milieuactivisten kan in feite een hele reeks vormen van intimidatie omvatten, van online pesten tot bedreigende e-mails en het verspreiden van valse informatie. Een aantal gemeenschappelijke kenmerken van digitale intimidatie zijn: de betrokken actoren, de impact, de online en digitale componenten, de inhoud en de frequentie ervan.
Onderzoek maakt duidelijk dat doelwitten van digitale intimidatie vaak het doelwit zijn vanwege hun geslacht, seksuele geaardheid, etnische achtergrond of vanwege hun beroep (zoals bij journalisten of recenter ook academici en activisten). Bovendien beperkt intimidatie zich niet altijd tot het doelwit zelf: familie, vrienden en collega's van deze individuen kunnen ook (indirect) doelwit worden.
·Daders van digitale intimidatie kunnen verschillen in de mate waarin ze zichzelf al dan niet organiseren, hun intentie (bijvoorbeeld de bedoeling hebben om te schaden), hun identificeerbaarheid (bijvoorbeeld of ze anoniem zijn) en of het om een echt persoon gaat (daders zijn soms bijvoorbeeld bots).
De impact van digitale intimidatie kan beoordeeld worden aan de hand van twee kenmerken: de aard van de impact en de ernst. Digitale intimidatie kan namelijk op verschillende manieren negatieve effecten hebben: op de fysieke en mentale gezondheid, reputatieschade, seksuele dreigingen, ... Bovendien beïnvloedt digitale intimidatie niet enkel het doelwit, maar ook de bredere samenleving omdat het een klimaat van angst kan creëren.
Op vlak van de digitale aard van "digitale intimidatie" kan een onderscheid gemaakt tussen intimidatie in een publieke of private online omgeving (bijvoorbeeld comments op sociale media, bedreigende emails versturen, ...) of intimidatie met behulp van technologie (bijvoorbeeld software, camera's, GPS-systemen, ... gebruiken om het slachtoffer te intimideren en controleren).
Verschillende formats van inhoud kunnen gebruikt worden bij digitale intimidatie: tekst, afbeeldingen, audio of video. Elk type inhoud kan persoonlijke of niet-persoonlijke gegevens bevatten.
Een laatste belangrijk kenmerk van digitale intimidatie is de frequentie waarmee het gebeurt. De intimiderende acties kunnen repetitief of niet-repetitief zijn. Hierbij kan ook een onderscheid worden gemaakt tussen intimidatie die telkens door eenzelfde of door verschillende daders wordt gepleegd.
De studie maakt duidelijk dat digitale intimidatie een complex fenomeen is door alle onderdelen ervan uitgebreid te bespreken. De auteurs stellen een navigatortool voor die rekening houdt met elk van deze kenmerken en een handleiding kan zijn voor de interpretatie en toepassing van het juridisch kader.
Stolle, L., & Lievens, E. (2023). Towards a legal qualification of digital intimidation against environmental defenders: navigating core components and characteristics. International Review of Law, Computers & Technology, 1–29.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.