Emotionele taal in socialemediaberichten van politici leidt tot meer interactie
Sociale media bieden politici een manier aan om een breder publiek te bereiken. Voor burgers zijn sociale media een dynamische manier om te reageren en te interageren met de communicatie van politici. Persoonlijke berichten van politici leiden tot meer reacties, terwijl politieke berichtenvaker worden gedeeld en becommentarieerd. Daarnaast genereren Facebook-berichten met positieve en negatieve emotionele taalmeer interactie dan die met minder emotionaliteit.
Studie over
politieke communicatie
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Burgerschap
Sociale media
Kerninzichten
Sociale media hebben zowel politici als burgers nieuwe manieren geboden om met elkaar in contact te komen.
Het soort bericht dat een politicus deelt, beïnvloedt hoe mensen erop reageren. Persoonlijke berichten krijgen meer reacties, terwijl politieke berichtenvaker gedeeld en becommentarieerd worden.
Emotionele taal is cruciaal voor meer interactie op Facebook. Positieve en negatieve woorden leiden tot meer betrokkenheid.
Negatieve emotionele taal heeft vooral invloed op betrokkenheid op hogere niveaus, zoals meer opmerkingen en het vaker delen van berichten.
Tijdens verkiezingscampagnes zijn politici en burgers actiever op sociale media, maar de dynamiek van interactie blijft hetzelfde.
Negatieve campagnetaal werkt om populariteit online te vergroten, maar het kan ook kritiek uitlokken.
Tijdens verkiezingsperiodes wordt minder gebruik gemaakt van negatieve taal op sociale media.
Verdere onderzoek is nodig om de juiste balans te vinden tussen emotionele taal en het type berichten voor succesvolle interactie.
Jeroen Peeters, Michaël Opgenhaffen, Tim Kreutz & Peter Van Aelst (2023) Understanding the online relationship between politicians and citizens. A study on the user engagement of politicians’ Facebook posts in election and routine periods, Journal of Information Technology & Politics, 20:1, 44-59, DOI: 10.1080/19331681.2022.2029791
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.