Europese zelfregulatie politieke campagnes leidde tot Facebook’s ineffectief beleid
Digitale campagnes zijn steeds belangrijker in de politieke strijd. Hierdoor groeit de vraag naar regulatie van online politieke advertenties. Dit onderzoek bestudeert het zelfregulatieproces van socialemediaplatformen. Het richt zich op politieke advertenties op Facebook tijdens de Europese verkiezingen van 2019. Het analyseert de motivatie van de Europese Commissie voor zelfregulatie en verklaart waarom Facebook afwijkt van de doelen van de Commissie. Het onderzoek wijst op factoren die geleid hebben tot zelfregulatie en hoe een combinatie van een onvolledig contract en gebrekkige monitoring de Commissie belemmerde om Facebook's afwijkende beleid aan te pakken.
Studie over
Beleid
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Sociale media
Verkiezingen
Europese Commissie
Kerninzichten
Zowel media-gerelateerde als politiek-gerelateerde factoren spelen een rol in reguleringsbeslissingen.
Zelfregulatie werd gekozen vanwege de complexiteit van online omgevingen en snelheid van technologische ontwikkelingen.
Er werd uitgegaan van het feit dat online platformen de expertise in huis hebben om problemen zoals desinformatie op hun platformen zelf aan te pakken.
Vrijheid van meningsuiting en de behoefte aan snelle resultaten speelden ook een rol bij de keuze voor zelfregulatie.
De keuze voor zelfregulatie leidde tot onbedoelde gevolgen, zoals Facebook's beleid dat tegen de Commissie's doelen inging.
Het zelfreguleringskader dat platformen opstelde resulteerde in een vaag contract met beperkte monitoring.
In plaats van aangepaste regulering en monitoring herhaalde Facebook, diens Amerikaans beleid in de Europese context.
In verband met politieke advertenties werd enkel transparantie vooropgesteld. Het vrijwillige karakter van de regulering gaf Facebook veel vrijheid om zelf te beslissen welke adviezen het toepaste.
Facebook's beleid kwam niet overeen met de voorkeuren van de Commissie vanwege beperkte monitoring en te veel vrij spel om te kiezen hoe de regulering toegepast moest worden.
Wouter Wolfs & Jan Jaap Veldhuis (2023) Regulating social media through self-regulation: a process-tracing case study of the European Commission and Facebook, Political Research Exchange, 5:1, DOI: 10.1080/2474736X.2023.2182696
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.