In een tijd waar lineair televisie kijken voor veel mensen passé is, moeten publieke omroepen innoveren en nieuwe manieren van contentconsumptie verkennen. Deze studie onderzoekt of deze innovaties meer gericht zijn op technologie of op de behoeften van gebruikers. Daarvoor maakten ze een inhoudsanalyse van documenten over innovatiebeleid- en strategieën van drie publieke omroepen: RTVE (Spanje), RTÉ (Ierland), en VRT (België). Uit het onderzoek blijkt dat innovatie voornamelijk gericht is op technologie, zoals nieuwe digitale distributie en samenwerkingen, maar nog niet op het actief betrekken van het publiek.
Studie over
Beleid
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Televisie/video
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
publieke omroep
mediabeleid
innovatie
Kerninzichten
Publieke omroepen innoveren vooral op vlak van distributie. Ze focussen meer en meer op het verspreiden van hun content via verschillende platformen zodat hun kijkers eender waar en eender wanneer toegang hebben tot hun content.
Publieke omroepen gaan vaker samenwerkingen aan: met andere zenders, maar ook met universiteiten en start-ups. Zo hopen ze de kwaliteit van hun services en content te verbeteren, of kunnen ze efficiënter werken.
Innovatie op vlak van content format en storytelling wordt ook als belangrijk gezien bij publieke omroepen.
In het algemeen focussen de onderzochte publieke omroepen op innovatie die wordt aangedreven door technologische ontwikkelingen, zoals digitale distributiekanalen, en dus niet op manieren om het publiek meer te betrekken.
Het gebrek aan betrokkenheid van het publiek bij programma's en redactionele keuzes wordt gezien als een zwak punt van de publieke omroepen. Van de drie onderzochte publieke omroepen is VRT degene die de meest ambitieuze aanpak heeft op dit vlak, omdat ze aan co-creatie doen.
In tegenstelling tot wat de onderzoekers hadden verwacht, blijkt de typologie van Hallin en Mancini (over de verschillende soorten mediasystemen) weinig voorspellende waarde te hebben voor strategieën van media-innovatie.
Rebollal, S. D., & Donders, K. (2023). Public service media as drivers of innovation: A case study analysis of policies and strategies in Spain, Ireland, and Belgium. Communications, 48(1), 43–67.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.