Kidfluencers: weinig authentiek en vooral beheerd door moeders
Hoewel er steeds meer kidfluencers (d.w.z. influencers jonger dan 13 jaar) zijn, is er weinig onderzoek naar kinderen als verspreiders van commerciële boodschappen. Deze studie onderzoekt voor het eerst hoe kidfluencers zorgen voor authentieke content, met aandacht voor de rollen van ouders, volgers en commerciële partners. Uit 19 interviews met zowel kidfluencers als hun ouders blijkt dat kidfkluencer-profielen vaak geen authentieke representatie van het kind zijn, maar een representatie van hoe ouders hun kinderen online willen weergeven. Ouders proberen de wensen van zichzelf, hun kinderen, volgers en commerciële partijen in balans te brengen, wat vaak zorgt voor moeilijkheden rond privacy.
Studie over
Kinderen (6-12 jaar)
Ouders
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
influencers
kinderrechten
Privacy
Sociale media
content marketing
Kerninzichten
Moeders zijn hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het beheer van kidfluencer-profielen. De kinderen zelf zijn meestal weinig betrokken.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de (betaalde) kidfluencer-activiteiten een mooie opportuniteit zijn voor moeders om het moederschap te combineren met betaald werk.
Het online succes van hun kinderen draagt bij tot de autonomie van de moeder, haar zelfvertrouwen en "do-it-all identiteit".
Bovendien kunnen moeders de traditionele opvattingen over familiale rollen (zoals bijvoorbeeld dat vaders vaak zorgen voor het grootste deel van de inkomsten) counteren door zichzelf te positioneren als "momagers" en economische kansen te benutten.
De sociale mediakanalen van kidfluencers zijn geen authentieke weergave van de kinderen zelf. De authenticiteit wordt bekeken door de lens van de moeder en het beeld dat zij hebben van de identiteit van hun kind.
Dit kan leiden tot een authenticiteitsparadox, waarbij er verschillen ontstaan tussen de verwachtingen van de ouders en hun kinderen in het beheren van de authenticiteit van het kidfluencer-profiel.
Ouders manipuleren de content van het kidfluencer-profiel om het er te laten uitzien alsof het kind deze zelf post.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ouders hun kinderen zien als een extensie van zichzelf, en daarom zich bezighouden met de kidfluencer-activiteiten om zichzelf als goede ouder weer te geven. Ook zorgt het online succes van hun kind voor meer eigenwaarde bij de moeders.
Kidfluencers worden blootgesteld aan heel wat privacy gevaren.
Authenticiteit gaat hand in hand met het delen van persoonlijke informatie.
De interviews tonen aan dat 18 van de 19 kidfluencers al werden benaderd door pedofielen.
De geïnterviewde kidfluencers krijgen vaak te maken met negatieve reacties, zowel online als offline.
Ouders maken zich zorgen over de impact die hun deelgedrag zal hebben op het mentale welzijn en de identiteitsontwikkeling van hun kinderen.
Ouders zijn zich dus bewust van de risico’s en de grote digitale voetafdruk die ze maken voor hun kinderen.
Er kan een privacy-openheidsparadox ontstaan door de voortdurende zoektocht naar een evenwicht tussen het recht op privacy voor het kind en de voordelen van het openlijk delen van content over het kind.
Van Den Abeele, E., Hudders, L., & Vanwesenbeeck, I. (2024). Managing authenticity in a kidfluencers’ world: A qualitative study with kidfluencers and their parents. New Media & Society. https://doi.org/10.1177/14614448231222558
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.