Naaktheid bij influencermarketing heeft andere effecten dan bij traditionele reclame
Deze studie onderzoekt het effect van naaktheid bij influencers op de likeability van advertenties op Instagram. Een online experimentonderzocht hoe blootstelling aan nuditeit de kijker beïnvloedt, zowel op hetvlak van sociale vergelijking en zelfvertrouwen als op dat vanbroncredibiliteit en scepsis. De resultaten laten zien dat naaktheid geen direct effect heeft op hoe leuk volgers de advertenties vinden. Er bleek echter wel een indirect effect van impliciete naaktheid, waarbij volgers zichzelf meer met de influencer gingen vergelijken, wat hun zelfvertrouwen beïnvloedde. De naaktheid had geen effect op de geloofwaardigheid van de influencer of de relatie met het product.
Studie over
influencer
social media
Onderzoeksmethode(n)
Experiment
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
sociale media
influencers
influencermarketing
zelfvertrouwen
geloofwaardigheid
Kerninzichten
Er werd geen direct verband gevonden tussen de expliciete naaktheid van influencers en hoe leuk volgers de advertenties vonden.
Bij impliciete naaktheid (gedeeltelijke naaktheid) zorgde dit voor negatieve gevoelens bij volgers, zoals een lager zelfvertrouwen door sociale vergelijking.
Wanneer influencers expliciet naakt waren, keken mensen minder naar zichzelf in vergelijking met de influencer. Dit kan komen omdat de blootstelling als onrealistisch werd gezien.
Naaktheid leek de geloofwaardigheid van de influencer niet te beïnvloeden, wat in tegenstelling is tot eerder onderzoek dat suggereerde dat naaktheid wantrouwen kan opwekken.
Influencers die naakt posten worden vaak als geloofwaardiger gezien dan traditionele reclame, omdat ze zelf kiezen voor deze inhoud, terwijl modellen in advertenties meestal betaald worden.
Of de naaktheid overeenkomt met het geadverteerde product lijkt niet altijd belangrijk te zijn voor de effectiviteit van de reclame.
De onderzoekers gebruikten een fictieve influencer, wat de resultaten beïnvloedde. Het zou nuttig zijn om echte influencers en hun volgers te betrekken voor toekomstige studies.
Er is meer onderzoek nodig om beter te begrijpen hoe naaktheid in influencer marketing werkt, vooral in vergelijking met traditionele reclame. Het zou bijvoorbeeld interessant zijn om te onderzoeken of mannen en vrouwen anders reageren op naaktheid in advertenties, aangezien eerdere studies aangaven dat er verschillen kunnen zijn.
De studie toont aan dat resultaten van klassieke reclame niet zomaar gelden voor influencer marketing.
Dhondt, B., De Veirman, M., & Van de Sompel, D. (2024). Let’s talk about sex… in advertising! De impact van het niveau van naaktheid van de influencer op de advertising likeability. TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP, 52(1), 55–82. https://doi.org/10.5117/TCW2023.X.005.DHON
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.