Dit onderzoek richt zich op native advertising op nieuwswebsites en hoe dit wordt waargenomen door nieuwsgebruikers. De waargenomen waarde wordt beïnvloed door de doelen van de gebruikers om nieuwswaardige en informatieve inhoud te consumeren. Om hierop in te spelen, moeten native advertenties goed worden afgestemd op de inhoud, het type adverteerder en de positie in de newsfeed.
Studie over
reclame
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
native advertising
Nieuws
Kerninzichten
Nieuwsgebruikers begrijpen dat native advertenties hen gratis toegang geven tot redactionele inhoud, maar ze verwachten nog steeds dat nieuwsmedia zich richten op journalistiek werk. Het niet voldoen aan deze verwachtingen kan leiden tot verminderd vertrouwen in het nieuwsmedium, imagoschade en een afname van het publiek.
Nieuwsmedia moeten slechte adverteerders vermijden en adverteerders selecteren die overeenstemmen met hun eigen waarden en merk.
Nieuwsgebruikers verwachten duidelijke en onderscheidende labels voor native advertenties.
De waarde die nieuwsgebruikers toekennen aan native advertenties wordt beïnvloed door hun verwachtingen van het nieuwsmedium, locatie op de nieuwssite en persoonlijke relevantie.
Nieuwsmedia moeten native advertenties maken die nieuwswaardig, relevant en informatief zijn.
De betrokkenheid bij native advertenties hangt af van de doelen van nieuwsgebruikers en hun persoonlijke context.
Nieuwsmedia moeten hun native advertentiestrategie aanpassen aan de behoeften en verwachtingen van het publiek.
Nieuwsmedia moeten voorzichtig zijn bij het accepteren van potentieel schadelijke adverteerders en meer aandacht besteden aan ethische kwesties in native advertising.
Dorien Luyckx, Karolien Poels & Tim Smits (2023) “It adds something and costs you nothing.” News consumers on the value exchange of native advertising and related responsibilities for news media, Journal of Media Business Studies, DOI: 10.1080/16522354.2023.2214448
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.