Deze studie onderzoekt of er een effect is van campagne-uitgaven voor digitale tools op het verkiezingsresultaat dat individuele kandidaten halen. Uit een analyse van 1253 kandidaten blijkt dat investeringen in digitale tools geen effect hebben op het verkiezingsresultaat van de kandidaten, terwijl traditionele tools wel een positief effect hebben. Dit toont aan dat digitale campagnes niet overgewaardeerd moeten worden en dat traditionele campagnes nog steeds dominant zijn.
Studie over
politieke communicatie
Onderzoeksmethode(n)
Database
Medium/technologie
Sociale media
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
politici
Verkiezingen
politieke campagne
Kerninzichten
Deze studie vergelijkt de effecten van digitale campagnes en traditionele offline campagnes op de verkiezingsresultaten van individuele kandidaten voor de verkiezingen van 2019 in Belgiƫ, wat een open lijst proportionele vertegenwoordigingssysteem is.
Uit het onderzoek blijkt dat investeringen in digitale tools geen significant effect hebben op de verkiezingsresultaten. Alleen traditionele campagnemiddelen hebben een positief effect.
Er is ook geen bewijs dat digitale campagnes specifiek gunstig zijn voor uitdagers.
Het lijkt dus nog te vroeg om volledig over te stappen op digitale campagnes, aangezien de investeringen beperkt zijn en de effecten van digitale campagnes nog niet volledig worden benut.
Het gebruik van Web 2.0-tools kan pas echt effectief worden in een meer professionele en duurdere campagne. Dit kan echter worden belemmerd door wettelijke beperkingen en ethische zorgen.
Vanden Eynde, G., & Maddens, B. (2023). Does digital campaigning make a difference for individual candidates in an open list proportional representation system? The case of the 2019 election in Belgium. Political Studies, 003232172311791. https://doi.org/10.1177/00323217231179189
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.