Bekende mensen op Instagram zijn tegenwoordig een belangrijke nieuwsbron omdat ze vaak over politiek praten op hun accounts. Deze studie onderzocht 59 populaire opinieleiders in westerse landen en ontdekte dat atleten en influencers meer over lifestyle-gerelateerde politieke zaken praten, terwijl beroemdheden zich meer richten op gewone politieke onderwerpen. Politieke onderwerpen worden vooral besproken in tijdelijke verhalen, minder in posts die blijven staan.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
influencers
Sociale media
frames
Beroemdheden
Kerninzichten
In periodes met belangrijke politieke gebeurtenissen (zoals de Amerikaanse verkiezingen van 2020 en de Covid-19 pandemie), delen beroemdheden op Instagram soms politieke content.
Beroemdheden maken vaker posts over formele politieke onderwerpen, terwijl atleten en sociale-media-influencers (SMI's) zich meer richten op politieke onderwerpen gerelateerd aan lifestyle-onderwerpen. Dit kan te maken hebben met hun merkidentiteit en sponsoring.
Beroemdheden hebben vaak een sterke band met traditionele media en worden daarom regelmatig gevraagd om politieke kwesties te steunen.
Vrouwelijke beroemdheden maken meer posts over formele politieke onderwerpen dan mannelijke beroemdheden, mogelijk vanwege de politieke context van de Amerikaanse verkiezingen van 2020.
Politieke onderwerpen worden vaker gedeeld via Instagram Stories dan via gewone berichten. Stories laat meer spontaniteit toe in tegenstelling tot gewone posts, die er vaker "perfect" uitzien.
Het gebruik van Instagram Stories maakt het delen van politieke inhoud minder riskant dan permanente berichten vanwege de tijdelijkheid en minder strenge verwachtingen.
Er zijn weinig verschillen in de manier waarop politieke inhoud wordt gepresenteerd tussen de verschillende groepen beroemdheden, behalve dat beroemdheden vaker de verantwoordelijkheid bij bepaalde actoren leggen dan SMI's.
In hun posts gebruiken ze zelden journalistieke frames wanneer ze een politiek onderwerp aanhalen, maar wanneer ze dat toch doen, is dit meestal een frame van menselijke impact.
Gonzalez, A., Schmuck, D., & Vandenbosch, L. (2023). Posting and framing politics: a content analysis of celebrities’, athletes’, and influencers’ Instagram political content. Information, Communication & Society, 1–23. https://doi.org/10.1080/1369118x.2023.2285495
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.