Lokale content en investeringen troef bij VOD-platformen van publieke omroepen
Publieke omroepen hebben enkele kernkenmerken van platformen omarmd door een centrale video-on-demand (VOD) service te ontwikkelen, te investeren in exclusieve content en data te gebruiken voor betere gebruikerservaringen en inzicht in publiekspraktijken. Deze 'platformisering' brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee voor de publieke taak. De studie gebruikt een vergelijkende casestudy-analyse van vijf VOD-services van PSM in West- en Noord-Europa om te onderzoeken hoe platformisering de kernopdracht en waarden van PSM vormgeeft en hoe deze worden overgebracht in online diensten en aanbiedingen.
Studie over
Beleid
Onderzoeksmethode(n)
Case study
Medium/technologie
Televisie/video
Radio/audio
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
publieke omroep
video-on-demand
Kerninzichten
Zaken zoals diversiteit, universaliteit, toegang en vertrouwen blijven van belang voor publieke omroepen (PO), ook binnen hun platformen.
Digitale platformen bieden nieuwe kansen voor informatie, educatie en entertainment, maar worden door publieke omroepen nog niet volledig benut.
Investeringen in online diensten en strategieën zijn geleidelijk en bescheiden, vooral bij kleinere PO-diensten.
Lokale investeringen en focus op nationale culturele inhoud onderscheiden publieke omroepen van commerciële streamingdiensten.
Alle diensten zijn gratis beschikbaar, maar sommige vereisen een gebruikersaccount voor toegang tot content.
Publieke omroepen prioritiseren populaire entertainmentinhoud om kijkers aan te trekken, met een nadruk op hoogwaardige drama's.
Technologische en inhoudelijke strategieën van commerciële streamers worden deels nagebootst door publieke omroepen, maar deze laatste hebben niet de schaal en catalogusgrootte om in dezelfde mate in te zetten op gebruikersfeatures en algoritmes.
De verschuiving naar een online aanpak komt voor publieke omroepen met een fundamenteel nieuwe invulling van de kernwaarde ‘universaliteit’, of met andere woorden: hoe iedereen te bereiken met haar diensten en programma’s.
Iordache, Catalina and Raats, Tim (2023), ‘The platformization of public servicemedia: A comparative analysis of five BVOD services in Western andNorthern Europe’, International Journal of Media & Cultural Politics, 19:1, pp.3–22.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.