Reclame is alomtegenwoordig in ons dagelijks leven. Het dient om consumenten te informeren over het bestaan en de specifieke kenmerken van beschikbare goederen en diensten. Reclame heeft een invloed op ons maatschappelijk- en consumentengedrag, maar kan ook schadelijk zijn in het geval van onjuiste of buitensporige reclame, ongepaste beïnvloeding of manipulatie via reclame, etc. Het is dan ook noodzakelijk om reclame te reguleren. Vandaag gebeurt dit via verschillende instrumenten (van zelfregulering tot wetgeving) en op verschillende niveaus ((sub)nationaal, EU en internationaal). Dit boekhoofdstuk gaat over de regulering van dit soort commerciële communicatie onder de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMD-richtlijn). Het focust op de wisselwerking tussen de minimumnormen voor commerciële communicatie in de AVMD-richtlijn en de nationale variaties op dit gebied. De auteurs illustreren de implicaties en uitdagingen van de minimum-harmonisatie-aanpak die de basis vormt voor de AVMD-richtlijn, met een focus op nieuwe spelers op de audiovisuele mediamarkt.
Research Unit KU Leuven Centre for IT & IP Law (CiTiP), KU Leuven
Studies in Media, Innovation and Technology (Imec-SMIT), VUB
School of Politics, Philosophy, Language and Communication Studies, University of East Anglia
Feci, N., & Valcke, P. (2023). Between minimal standards and national variation: minimum harmonization of advertising rules. In European audiovisual policy in transition (pp. 56–74). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003262732-6
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.