Vooral politici in oppositie kiezen voor digitale verkiezingscampagnes
Betaalde digitale campagnemiddelen spelen wereldwijd een steeds crucialere rol in individuele verkiezingscampagnes. Enerzijds wordt beweerd dat deze middelen een gelijk speelveld creëren, anderzijds dat vooral invloedrijke en vermogende politici er het meest hun voordeel uit halen. Een analyse van de campagne-uitgaven binnen België toont voorlopig nog een gelijk speelveld, maar dit effect kan verdwijnen.
Studie over
politieke communicatie
Onderzoeksmethode(n)
Database
Medium/technologie
Sociale media
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Verkiezingen
Sociale media
Kerninzichten
Zittende politici zijn niet alleen minder geneigd om te investeren in digitale middelen dan uitdagers, maar besteden een kleiner deel van hun budget aan deze middelen.
Kandidaten in België gebruiken digitale campagnemiddelen, maar het grootste deel van hun budget gaat nog steeds naar traditionele campagne.
Het onderzoek voorspelt dat België in de derde fase zit van digitale campagnedynamiek, waarin nieuwe technieken worden getest, maar dat dit effect van gelijkheid op de lange termijn kan vervagen.
Dit onderzoek biedt inzicht in digitale campagnedynamiek in Europese landen waar er strikte regels gelden voor campagne-uitgaven. Daar waar veel voorgaand onderzoek op Angelsaksische landen focuste.
Het onderzoek suggereert dat het gelijkmakende effect van digitale tools in België tijdelijk is.
Vanden Eynde, G., Put, G.-J. and Maddens, B. (2023), "The coming of age for paid digital campaigning: equalization or normalization in the 2019 Belgian federal elections?", Online Information Review, Vol. 47 No. 4, pp. 749-764. https://doi.org/10.1108/OIR-12-2021-0679
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.