Vlaamse mediabedrijven zoeken naar groei in het buitenland om krimpende marges in eigen land te counteren
Als we de Vlaamse mediagroepen overkoepelend bekijken zien we, ondanks de stijging in omzet, de marges dalen. De Vlaamse mediabedrijven richten zich in hun zoektocht naar groei voornamelijk op het (nabije) buitenland.
Studie over
Beleid
Onderzoeksmethode(n)
Literatuurstudie
Medium/technologie
Internet
Printmedia
Artificiële intelligentie (AI)
Radio/audio
Soort publicatie
Rapport
Tags
journalistiek
mediaconcentratie
Artificiële intelligentie
Mediaproductie
Kerninzichten
De rendabiliteit van de Vlaamse mediagroepen loopt terug door de oplopende kosteninflatie. Nadat de grootste mediabedrijven de impact van de coronapandemie hebben verwerkt, vooral dankzij hun diversificatiestrategie, worden ze nu geconfronteerd met de inflatiecrisis.
Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80 tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen (VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media)). De laatste jaren merkt de VRM op dit vlak een stabilisatie op.
De (commerciële) mediagroepen centreren verder hun aanbod rond het sterkste (omroep)merk. Zo kennen we vandaag de dag VTM, VTM2, VTM3, VTM4 maar ook Play4, Play5, Play6 en Play7. Intussen heeft ook de openbare omroeporganisatie zijn zenders hernoemd tot VRT1 en VRT CANVAS. Daarnaast zien we voor het eerst dat een radiozender hernoemd wordt volgens deze strategie: radiozender Nostalgie werd herdoopt tot Play Nostalgie.
Podcasts vinden steeds vaker hun ingang bij Vlamingen, zeker bij jongeren. Maar, het blijft zoeken naar een gedegen verdienmodel.
De Vlaamse Vereniging voor Journalisten (VVJ) is voor het eerste sinds 2017 licht positief over de evolutie van het aantal beroepsjournalisten. De negatieve evolutie die zich sinds 2017 aftekende, lijkt (even) gekeerd.
De magazines blijven op zoek naar de gouden formule. Zowel Roularta als DPG Media ontwikkelden reeds specifieke digitale formules voor magazines, maar deze blijken vooralsnog geen groot succes.
De Raad voor de Journalistiek keurde nieuwe richtlijnen goed over het gebruik van kunstmatige intelligentie in de journalistiek. De nadruk wordt hierbij gelegd op de verantwoordelijkheid van de redactie en transparantie naar het publiek.
Sels, J., Kools, I., Meiresonne, Y., Cassimon, J., Soulliaert, F., &Perre, K. V. d. (2023). Mediaconcentratie In Vlaanderen Rapport 2023. Vlaamse Regulator voor de Media.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.