Vlaamse VoD-spelers wedijveren met Amerikaanse tegenhangers dankzij lokale programma’s
Er bestaan complexe marktdynamieken voor de Vlaamse video-on-demandmarkt (VOD) waar lokale diensten en Amerikaanse spelers strijden en samenwerken om een mozaïek van VOD-aanbiedingen te creëren, met verschillende strategieën gaande van niet ingrijpen, weerstand, differentiatie en imitatie. Vlaamse streamers hebben veel kleinere catalogi dan Amerikaanse, maar lokale programma’s blijven troef tegenover Amerikaanse platformen. Dit blijkt uit een vergelijkende analyse van de inhoudsstrategieën van de acht populairste lokale en Amerikaanse spelers die zich op de Vlaamse markt begeven.
Studie over
Beleid
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Televisie/video
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Mediadistributie
video-on-demand
publieke omroep
Kerninzichten
De markt in Vlaanderen is ingewikkeld, met lokale en Amerikaanse spelers die samenwerken en concurreren om een mix van on-demand aanbiedingen te creëren.
De samenstelling van de catalogus van video-on-demand (VoD) blijft belangrijk voor zowel buitenlandse als lokale spelers.
Terwijl de markt voor abonnementen op streamingvideo (SVoD) verzadigd raakt, proberen aanbieders abonneeverloop te verminderen en blijven advertentiegebaseerde diensten relevant.
Het opbouwen van schaal is een belangrijk doel voor alle diensten, maar vooral uitdagend voor lokale spelers in een kleine markt.
Lokale spelers onderscheiden zich door een gevarieerder aanbod en focus op lokale inhoud, maar hebben beperkte exclusieve online content.
Kleine catalogi met betere selectie worden waarschijnlijk aantrekkelijker voor publiek dan grote catalogi met nadruk op personalisatie.
VRT's merk en redactionele selectie zijn waarschijnlijk effectiever dan het investeren in algoritmen en kwantiteit.
Vlaanderen kan als voorbeeld dienen voor andere kleine Europese markten, met een groeiende nadruk op eigen on-demand initiatieven en investeringen in BVoD-diensten.
Iordache, C., Raats, T., Pakvis, M., & Asmar, A. (2023). Piecing the puzzle of VOD offerings: A comparison of eight US and local services in Flanders. Journal of Digital Media and Policy , 14(3), 357-76.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.