VR als 'empathiemachine': verhoogde intenties, maar weinig werkelijke donaties
Kan virtual reality (VR)-technologie donatiegedrag stimuleren? Eerder onderzoek toonde aan dat VR empathie kan opwekken, dit onderzoek richt zich op de vraag of een 360° video-documentaire voor de NGO Charity: Water meer donaties kan stimuleren. In een experiment met 150 jonge volwassenen (18-25 jaar) bleek dat VR, vooral door empathie, de intentie tot doneren verhoogt. Echter, veel deelnemers waren terughoudend om daadwerkelijk te doneren.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Experiment
Medium/technologie
Extended reality (AR/VR/MV)
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Emoties
Mondiale problemen
virtual reality (VR)
Kerninzichten
Deze studie benadrukt de waarde van VR voor het vergroten van bewustzijn over watertekort en het gebruik van empathie om houdingen te veranderen en donatie-intenties te verhogen. Hier zijn de belangrijkste bevindingen:
Het bekijken van 360°-video met een VR-bril kan mensen bewust maken van sociale problemen door hen het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van het verhaal.
Zowel met een VR-bril als op een computerscherm verhogen 360°-video's de ruimtelijke aanwezigheid en empathie, wat belangrijk is voor non-profitorganisaties omdat empathie kan leiden tot verantwoordelijkheid, betrokkenheid en donatie-intenties.
Alleen VR had direct invloed op de donatie-intentie van studenten, dankzij de hogere niveaus van ruimtelijke aanwezigheid en empathie.
Non-profitorganisaties worden aangemoedigd om VR-technologie te gebruiken om mensen te informeren over belangrijke onderwerpen zoals klimaatverandering.
VR kan een grotere sociale gedragsimpact hebben dan traditionele media door gebruikers meer betrokken te maken bij de verhalen van anderen, een concept dat 'storyliving in VR' wordt genoemd.
Ondanks dat de intentie tot doneren verhoogt, waren veel deelnemers terughoudend om daadwerkelijk te doneren. Om de kloof tussen donatie-intentie en donatiegedrag te overbruggen is een sterke reputatie van de goede doelen waardevol.
David Walewijns, David; Heirman, Wannes, & Daneels, , Rowan (2023). To give or not to give: Examining the prosocial effects of a 360◦ video endorsing a clean water charity. Computers in Human Behavior, 145(2023), 1-11. https://doi.org/10.1016/ j.chb.2023.107758
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.