Er bestaan al heel wat studies die proberen te verklaren wanneer partijen in de aanval gaan, maar er is nog niet gekeken naar over welke onderwerpen of issues partijen elkaar aanvallen. Daarom onderzoekt deze studie waarom politieke partijen elkaar aanvallen. Dit doen ze door meer dan 160 uren aan parlementaire debatten uit België en het Verenigd Koninkrijk te analyseren. De resultaten tonen aan dat wanneer een onderwerp veel aandacht krijgt in de maatschappij en de media, partijen elkaar daarover meer aanvallen. Ook wanneer een partij eigenaar is van een bepaald issue, zullen zij daarover vaker andere partijen aanvallen.
Studie over
politieke communicatie
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Parlementaire debatten
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
parlementen
issue ownership
issue salience
Kerninzichten
Voor deze studie werd meer dan 160 uren aan parlementaire debatten tijdens de vragenuurtjes in België en het Verenigd Koninkrijk geanalyseerd.
Wanneer een bepaald issue of onderwerp meer aandacht krijgt in de media of maatschappij, zullen partijen elkaar meer aanvallen op basis van dit issue in vergelijking met andere issues.
Wanneer een partij eigenaar is van een bepaald issue, zullen ze andere partijen hierover meer aanvallen (bijvoorbeeld: Groen zal eerder andere partijen aanvallen wanneer het over klimaat gaat).
Partijen vallen elkaar nog vaker aan op issues die zowel veel aandacht krijgen als waarvan ze eigenaar zijn.
Ondanks de partijsystemen van België en het Verenigd Koninkrijk verschillend zijn, vinden de onderzoekers gelijkaardige resultaten in beide landen.
De resultaten gelden voor alle soorten partijen, maar de verbanden zijn sterker voor oppositiepartijen (in het Verenigd Koninkrijk) en voor niche partijen (in België).
Poljak, Ž., & Seeberg, H. B. (2023). Attacks and issue competition: Do parties attack based on issue salience or issue ownership? Political Communication, 1–21.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.